Allah S.W.T
berfirman dalam Surah Al-Kauthar:1-2 bermaksud: ''Oleh itu, kerjakanlah
sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai
bersyukur)."
Hari Raya Aidiladha
atau dikenali Hari Raya Haji memang amat ditunggu oleh fakir miskin. Bagi
mereka sekiranya mahu makan daging segar inilah masanya, kerana ramai orang
Islam berkemampuan akan melakukan ibadah korban setahun sekali ini.
Ketika inilah betapa
enaknya daging itu dirasai fakir miskin. Amalan ibadah menyembelih binatang
korban ini sama ada lembu, kerbau, kambing atau unta amat dituntut oleh Islam
sejajar dengan roh pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. yang akhirnya menyembelih seekor
kibas.
Manfaat sembelihan
korban ini bukan hanya kepada fakir miskin sahaja bahkan kepada penternak,
penjual atau peraih juga.
Justeru dinasihatkan
golongan ini turut melakukan pengorbanan tanpa memikirkan keuntungan sahaja.
Senario di Malaysia
setiap kali hari raya korban maka sumber haiwan ini tidak mencukupi dan
kadang-kadang terpaksa diimport.
Di kesempatan ini,
penulis ingin menyentuh kaedah penyembelihan yang diamalkan di Malaysia.
Penulis pernah
ditanya oleh industri sembelihan di Australia ketika membuat audit sembelihan
di sana. "Adakah sembelihan di Malaysia menjaga kebajikan haiwan (animal
welfare)?".
Soalan ini ada
kaitannya dengan kaedah sembelihan korban yang diamalkan di Malaysia. Sabda
Rasulullah S.A.W :
"Sesungguhnya
Allah telah mewajibkan berbuat ihsan ke atas tiap-tiap sesuatu, maka apabila
kamu membunuh elokkanlah pembunuhan itu, dan apabila kamu menyembelih maka
elokkanlah penyembelihan itu,
''Dan hendaklah
salah seorang kamu menajamkan pisaunya dan hendaklah dia memberi keselesaan
kepada binatang sembelihannya." (Hadis riwayat Muslim)
Adakah ihsan ini
diambil kira dalam sembelihan korban? Contohnya lembu ditambat tanpa diberi
minum di tengah panas dan hujan sehari semalam, diikat kaki dengan sekuatnya
dan diheret di atas tanah serta duduk atas haiwan tersebut ketika sembelih,
mengasah pisau di hadapan haiwan, tidak diuraikan tali ikatan selepas sembelih,
mencabut bulu-bulu di leher haiwan sebelum sembelih, melapah sebelum sempurna
mati, sembelih di hadapan haiwan lain.
Pandangan ulamak
semuanya ini adalah makruh dan tiada ihsan ke atas haiwan korban. Adalah malang
sunat korban itu dicampurkan dengan perbuatan makruh ketika proses sembelihan
korban.
Semestinya amalan
sunat korban itu disusuli perbuatan sunat dalam sembelihan. Antara perkara
sunat dalam sembelihan korban adalah membaca Basmallah dan Selawat, lelaki yang
baligh dan berakal, pisau yang tajam, membaringkan binatang di atas rusuk kiri
dengan kepala diangkat sedikit, memutuskan semua urat leher yang tertentu
supaya cepat mati tanpa seksa, mengadap kiblat (penyembelih dan haiwan).
Bagi sembelihan
korban, disunatkan takbir tiga kali sebelum dan selepas membaca
"Basmallah". tidak mengasah pisau di hadapan binatang yang hendak
disembelih, tidak menyembelih di hadapan binatang lain, memberi minum binatang
sembelihan itu sebelum disembelih.
Kod etika
penyembelih juga perlu diambil kira seperti penyembelih fasiq. Penyembelih juga
mesti betulkan niat kerana terdapat penyembelih menyembelih kerana sesuatu
seperti hendak ekor, kepala, hati atau sebagainya.
Ini semua memberi
kesan keberkatan dan kualiti daging. Sebenarnya, semua kaedah dan permasalahan
ini telah diajar oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama
Islam Negeri (JAIN) dalam modul tauliah sembelihan.
Lantaran itu, untuk
membetulkan kaedah ini dicadangkan setiap masjid dan surau mengadakan kursus
sembelihan kepada ahli kariah supaya semua lapisan masyarakat memahami konsep
dan teknik sembelihan serta ihsan.
Islam telah mengajar
umatnya supaya berihsan dengan haiwan termasuk adab dan kaedah sembelihan.
Kaedah sembelihan
yang betul memberikan gambaran jelas kepada orang bukan Islam bahawa Islam itu
sempurna dan lengkap.
Alangkah indahnya
amalan sunat korban itu disuburkan dengan semua amalan sunat yang lain dalam
sembelihan korban.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan